Główna treść strony
Cele i zadania szkoły
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz programu wychowawczego szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, a w szczególności:
1) udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
2) zapewnia możliwość nauki religii;
3) sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć na terenie szkoły i poza min;
4) zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym pomoc materialna;
5) umożliwia rozwijanie umiejętności i zainteresowań ucznia poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
6) upowszechnia wśród uczniów wiedze o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
7) promuje zdrowy tryb życia.
2. Szkoła zapewnia:
1) W zakresie dydaktyki:
a) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania, czytania ze zrozumieniem,
b) poznawanie wymaganych pojęć, zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia, dochodzenie do zrozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
c) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.)
d) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
e) przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
f) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
2) W zakresie nabywania umiejętności:
a) planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności,
b) skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacje własnego punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień,
c) efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie pod względem zachowania obowiązujących norm,
d) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
e) poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną,
f) odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków,
g) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
h) przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
3) W zakresie wychowania:
a) tworzenie warunków wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym, estetycznym i duchowym,
b) przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
c) kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów,
d) przygotowanie do pełnienia określonych ról w społeczeństwie i do życia we współczesnym świecie
e) przekazywanie uczniom umiejętności i nawyków świadomego korzystania z dorobku kultury narodowej oraz europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poruszania się w bogatym świecie ofert medialnych,
f) utrzymanie tradycji szkolnej oraz kształtowanie postaw patriotycznych,
g) promowanie wychowania zdrowotnego i ekologicznego poprzez działalność organizacji szkolnych oraz systematyczną pracę wychowawczą,
h) przywiązywanie szczególnej wagi do kwestii pomocy tym uczniom i ich rodzicom, którzy dotknięci są problemami związanymi z ubóstwem materialnym, a także trudnościami związanymi z szeroko rozumianym niedostosowaniem społecznym oraz uwrażliwienie wychowanków na problemy biedy.
4) W zakresie profilaktyki:
a) kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi,
b) wykształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
c) uczenie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, w szkole i wobec obcych,
d) budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, wspieranie oddziaływań rodziny,
e) wdrażanie uczniów do samodzielności w dążeniu do dobra indywidualnego i społecznego,
f) wyposażanie w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją,
g) stwarzanie możliwości do doskonalenia się.
5) W zakresie opieki:
a) eliminowanie i przeciwdziałanie powstaniu zjawisk patologicznych oraz związanych z tym problemów,
b) stworzenie odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów oraz pracowników szkoły,
c) udzielanie pomocy materialnej i opiekuńczej dzieciom będącym w trudnej sytuacji,
d) formami pomocy materialnej świadczonej na rzecz uczniów są:
• zwolnienie z obowiązkowych opłat związanych z organizacją procesu dydaktyczno – wychowawczego,
• korzystanie z bezpłatnych posiłków w stołówce szkolnej,
• pomoc rzeczowa,
• stypendia i zasiłki szkolne;
e) sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów,
f) utrzymywanie stałej współpracy z domem rodzinnym uczniów i innymi instytucjami wspierającymi ucznia,
g) dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
h) eliminowanie wad postawy poprzez zajęcia wychowania fizycznego, zajęcia SKA, gimnastykę korekcyjną,
6) Szkoła zapewnia dzieciom niepełnosprawnym oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) odpowiednie warunki i środki dydaktyczne,
c) realizację programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej, opracowanie indywidualnego edukacyjno – terapeutycznego programu nauczania dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
d) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
3. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne;
3) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dziecka.
4. Sposoby realizacji celów i zadań szkoły są określone przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania;
a) szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych,
b) dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości do dnia 15 czerwca, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym,
c) szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne dla danego poziomu,
d) w uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców może dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania i szkolnym zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
2) szkolny program wychowawczy;
3) szkolny program profilaktyki;
4) zadania zespołów nauczycielskich;
5) integrację wiedzy nauczanej w:
a) edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III,
b) blokach przedmiotowych;
6) prowadzenie kół zainteresowań, kół przedmiotowych, zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;
7) prowadzenie lekcji religii;
8) pracę specjalistów zatrudnionych w szkole wspomaganą badaniami i zalecanymi poradami psychologiczno – pedagogicznych, współpracą z ośrodkami pomocy społecznej, Powiatowym centrum pomocy rodzinie w Grójcu, komisariatem policji oraz innymi instytucjami niosącymi pomoc szkole;
9) organizowanie nieodpłatnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla ucznia, rodzica i nauczyciela.
5. Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, instytucjami, stowarzyszeniami mogącymi wspierać działalność statutową Szkoły.
6. Szkoła stara się pomagać uczniom będącym w trudnej sytuacji finansowej w miarę swoich możliwości ze środków własnych lub Rady Rodziców.
7. Za zgodą organu prowadzącego Szkoła zatrudnia psychologa, pedagoga, terapeutę i logopedę. Zakres czynności ustala Dyrektor Szkoły.
8. Szkoła realizuje program wychowawczy i profilaktyki uwzględniający potrzeby rozwojowe i środowiskowe uczniów.
9. Szkoła organizuje bezpłatną i dobrowolną pomoc uczniom mającym problemy w nauce.
Pomoc przybiera następujące formy:
1) zajęcia pozalekcyjne;
2) współpraca z poradnia psychologiczno – pedagogiczna;
3) współpraca z psychologiem szkolnym;
4) umożliwienie indywidualnego toku nauczania.
10. Szkoła współdziała z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych, poprzez udzielanie porad i konsultacje.
11. W szkole funkcjonuje zespół nauczycieli, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikacje w miarę potrzeb. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
12. Szkoła umożliwia uczniom korzystanie z:
1) Pomieszczeń do nauki wraz z niezbędnym wyposażeniem;
2) Biblioteki;
3) Świetlicy;
4) Zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych.
Informacje o stronie
Wytworzył: |
Dyrektor szkoły |
Wprowadził: |
Jolanta Drobiszewska, data: 17.06.2016 r., godz. 11.03 |
Ostatnia aktualizacja: |
Jolanta Drobiszewska, data: 17.06.2016 r., godz. 11.03 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
17.06.2016 r., godz. 11.03 |
Jolanta Drobiszewska |
Dodanie strony |